Le mans Quattro
2006.04.27. 14:24
Audi Le Mans Quattro
Az Audi Le Mans Quattro-ja több mint a cég a 24 órás Le Mans versenyen elért dominanciájának ünneplése, inkább egy új irányzat kezdetét jegyzi. A hűtőrács nagyobb és mélyebb és jelzi az Audi új dizájn vonalát. Ez a lépés elkerülhetetlen volt. A Mercedes és a BMW hűtőrácsai magas és vékonyból rövid és zömökké lettek, az Audié mindig széles de rövid volt. A Le Mans Quattro kontúrjai azt is sugallják, merre mozdult el az Audi dizájn az utóbbi években. A csomagtartótető a TT kupéra emlékeztet, bár nagyobb és izmosabb, az első kerékdob pedig kifejezetten jellemző az Audi formáira. Összességében egy szép megjelenésű autó, már ha megszokjuk a multi-led fényszórókat melyek egy 602 lóerős bogár összetett szemére emlékeztetnek.
Az agresszív design-nal összhagban az utastér elrendezése a vezetőre koncentrál. Minden műszer és irányítórendszer a vezető körül van elhelyezve, egy viszonylag magas középső csatorna tovább szeparálja az utasokat. Ez összhagban van a versenyautó atmoszférával, melyet a tervezők kívántak teremteni. Az utasteret és az üléseket drága, és minőségi kinézetű szintetikus anyaggal borították. A műszerfal bal oldalán analóg km-óra van, a jobb oldalon pedig egy olyan panel, mellyel többek között a Le Mans pálya felülnézeti térképét is meg lehet tekinteni, vagy bármely más területét, melyet betölt az ember a rendszerbe. Az Audi Multi Media Interface-e a display jobb oldalát használja a beállítások normális sorának felvonultatására. A rendszer "gömbegérrel" működtethető. A kormánykerék minden ízében egy versenyautóéra hasonlít, különösen a rajta levő gombokkal és sebességkapcsolóval.
A hidraulikusan mozgatott motorháztető alatt a Lamborghini Gallardo V-10-es direktbefecskendezéses iker turbotöltésű intercooleres motorja dohog. A gyártó mérései szerint így az Audi Le Mans Quattro gyorsulása 100 km/h-ra 3.7 másodperc, 200 km/h-ra 10.8 másodpercre van szüksége. A mesterségesen korlátozott legnagyobb sebessége 250 km/h. A 10 hengeres, 5 literes, 40 szelepes 90 fokban döntött motor a cég állítása szerint 602 lóerős (6800 rpm-nél) teljesítményre képes, de ha a Le Mans gyártószalagra kerül, valószínű, hogy az Audi A8 330 lóerős 4.2 literes nyolchengeres motorját kapja meg. Mint sok ehhez hasonló autó esetében, a felfüggesztés spirálrugókat kapott, de a Le Mans esetében a lengéscsillapítókat magnetoreológiai folyadékkal töltötték fel, mely egy elektromágnes által leadott mágneses mező hatására változtatja rugalmasságát.
A sebesség, a kormányszög és egyéb adatokat mérő érzékelők által szolgáltatott adatokat a központi számítógép elemzi, és a lengéscsillapítás erejét ennek megfelelően állítja be. Hasonló mágneses rendszereket már gyártanak a Cadillac-ekbe és a Corvette-kbe. A négykerék-meghajtású Torsen központú rendszer 40-60%-ban osztja meg a hajtóerőt az első és a hátsó Goodyear kerekek között, de ez az arány változtatható akár 70-30%-ra, ha szükséges. A fékezésről hatalmas kerámia tárcsák gondoskodnak. Az első tárcsák 15 colosak nyolcdugattyús, a hátsók 14 colosak hatdugattyús fékhengerrel. A hagyományos ajtókon keresztül kényelmes a beszállás. A küszöb meglehetősen széles és sok hely van magas emberek feje és lába számára is. A kilátás minden oldalra jó, a divatosan keskeny külső tükrök ellenére. Kérdés, hogy a koncepcióból lesz-e kereskedelmi gyártás, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az Audi nem készít öncélúan koncepciókat...
|